Bli en framgångrik ledare

Modernt ledarskap har inget att göra med att skrika på de anställda och peka i olika riktningar. Det är old school. Nej, idag är ledarskap en helt annan sak. En ganska vanlig term är självledarskap vilket innebär att du behöver utveckla färdigheter så att du kan leda dig själv till att bli ditt bästa. Och när du har gjort det kan du leda dina anställda genom motivation och inspiration så att de i sin tur kan bli deras bästa. Vilket på sikt kommer att skapa ett framgångsrikt företag.

Så, hur kan du utveckla ett bra självledarskap? Detta kan naturligtvis göras på olika sätt. Ett sätt är att läsa böcker om det. Ett annat sätt är att försöka förbättra på jobbet genom att göra rätt saker. Ett tredje sätt är att prata med någon som är erfaren. Men du kan också kombinera alla tre.

Låt oss göra en parallell till sport. Vad gör idrottare för att bli bättre? De börjar med att sätta upp mål. Därefter gör de en träningsplan för att nå dessa mål. Det är genom träning de blir bättre. Och som företagsledare, var är dina utbildningsmöjligheter? Exakt, på jobbet varje dag. För att du ska bli en bättre ledare är det viktigt att du gör saker. Bara att läsa böcker räcker inte. Du kommer till exempel inte att bli en bra tennisspelare bara genom att läsa en bok om tennis. Nej, du måste också öva på tennisbanan. Och om du har en träningscoach kan han hjälpa dig med dina träningspass och påpeka dina styrkor och svagheter. Allt detta kan tillämpas på ledarskapsutbildning.

Jag nämnde termen självledarskap som ett sätt att bli ditt bästa. Men vilka färdigheter är viktiga? Detta är naturligtvis väldigt individuellt, men det finns vissa områden som kan tillämpas på alla.

Att vara målinriktad är en mycket viktig del för framgång. Att kunna sätta mål för din egen såväl som företagets utveckling är avgörande. Och att nå dessa mål är naturligtvis lika viktigt. En annan viktig sak att tänka på när du utvecklar ditt självledarskap är din egen hälsa och särskilt stressnivåerna. Du måste hitta sätt att förebygga och hantera negativ stress. Att lära sig att lyssna på dina egna stressignaler är viktigt.

Problemlösning och beslutsfattande är också mycket viktiga färdigheter att hantera. Anledningarna till detta är många, men mest handlar det om effektivitet och tydlighet. Om du står inför ett problem på jobbet måste du hitta rätt lösning snabbt och baserat på lösningen behöver du fatta tydliga beslut så att dina anställda kan agera därefter. Många av oss kan ha tvivel när det gäller problemlösning och beslutsfattande. Är detta rätt lösning? Kommer mina anställda att acceptera mina beslut? Frågor som dessa kommer att ha en negativ inverkan på ditt företags utveckling.

Allt ovan är exempel på saker att tänka på när du utvecklar dina ledaregenskaper. Som nämnts ovan finns det flera saker att tänka på och det kan vara mycket svårt och komplext att hantera allt detta på egen hand.